Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Korzystając z usług medycznych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do:
Świadczeń zdrowotnych
które odpowiadają wymogom aktualnej wiedzy medycznej oraz udzielane są z należytą starannością
które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej i opartej na kryteriach medycznych procedurze ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
które są udzielane natychmiast ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
w ramach prawa do świadczeń zdrowotnych masz prawo żądać, aby udzielający Ci świadczeń lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskiej
Tajemnicy informacji
osoby wykonujące zwód medyczny mają obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie związane z Tobą informacje, w tym o Twoim stanie zdrowia, które uzyskały w związku z wykonywaniem swojego zawodu
Wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych
którą wyrazisz lub jej odmówisz po uzyskaniu wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia oraz zaproponowanej formie leczenia
którą w przypadku zabiegu/operacji albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko – musisz wyrazić na piśmie
Uzyskania informacji
o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania lub ich zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
która może zostać przekazana także osobom przez Ciebie upoważnionym
pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy/opiekun faktyczny, ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu, każdego niekorzystnego i niezamierzonego działania produktu leczniczego
Poszanowania godności i intymności w czasie udzielania Ci świadczeń zdrowotnych w tym
obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
wyrażenia zgody na obecność przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych innych osób niż udzielające tych świadczeń
leczenia bólu w zależności od stopnia jego nasilenia
Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, w tym
dodatkowej opieki pielęgnacyjnej- czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
bezpłatnego pobytu wraz z pacjentem małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności- dotyczy to przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego takiego pacjenta
kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
Dostępu do dokumentacji medycznej
dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych Ci świadczeń zdrowotnych, w tym udostępnienia tej dokumentacji również osobie przez Ciebie upoważnionej – do wglądu, w formie kopii, wydruku lub odpisu, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na informatycznym nośniku danych (pierwsza kopia dokumentacji medycznej jest wydawania nieodpłatnie)
Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
jeżeli nie zgadzasz się z treścią orzeczenia lub opinii lekarza, a przepisy prawa innej możliwości odwołania, możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta
sprzeciw należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o Twoim stanie zdrowia
Opieki duszpasterskiej
w czasie pobytu w szpitalu w sytuacji pogorszenia się Twojego stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmiot leczniczy ma obowiązek umożliwić Ci kontakt z duchownym Twojego wyznania
Przechowywania rzeczy wartościowych
szpital ma obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie.
Szczegółowy zakres praw pacjenta reguluje ustawa z dnia 06.11.2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.2024.581).
Rzecznik Praw Pacjenta
Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590 (czynna całą dobę)
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta: ul. Płocka 11/13 01-231 Warszawa