MISJA SZPITALA: „Naszym celem Twoje zdrowie”
Rejestracja przychodni specjalistycznej
Sygnalista to osoba, która zgłasza nieprawidłowości, naruszenia prawa lub nadużycia w miejscu pracy, instytucji publicznej lub organizacji. Sygnalista może ujawniać takie informacje zarówno wewnętrznie (np. swojemu pracodawcy lub odpowiednim organom wewnętrznym), jak i zewnętrznie (np. mediom, organom ścigania czy organizacjom pozarządowym).
Sygnaliści często działają w interesie publicznym, próbując zapobiegać szkodliwym praktykom, takim jak korupcja, oszustwa, naruszenia praw człowieka czy ochrony środowiska. W wielu krajach sygnalistom przysługują różne formy ochrony prawnej przed represjami, np. przed zwolnieniem z pracy lub innymi sankcjami.
W świetle ustawy o ochronie sygnalistów sygnalistą jest osoba, która dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa. Zgłaszana informacja musi być uzyskana w kontekście związanym pracą, czyli podczas świadczenia pracy lub usług albo w trakcie procesu rekrutacyjnego, o ile w trakcie tych działań sygnalista powziął informację o naruszeniu prawa. Przedmiot zgłoszenia powinien mieścić się w zakresie spraw wskazanych w ustawie.
Spełnienie obu tych wymogów nadaje osobie status sygnalisty i zostaje ona objęta ochroną na podstawie przepisów ustawy.